Jumping Fitness

Wat is Jumping fitness?

 

Jumping fitness is een intervaltraining dat op een trampoline wordt uitgeoefent. Door de elastische vering in de trampoline train je meer dan 400 spieren, zonder belasting van je gewrichten. Hierdoor verbeter je de balans en de coördinatie van het lichaam.

De les begint met een warming up waarbij de instructeur de oefeningen uitlegt. Na de warming up volgen een aantal intensieve intervaltrainingen. Een beetje ritmegevoel  is fijn want je springt namelijk op de maat van de muziek.

Met het aanspannen van je spieren bepaal je zelf de intensiteit en kun  je de les zo zwaar maken als je zelf wilt. Dat maakt jumping fitness voor iedereen geschikt.

Een jaar geleden kende ik jumping fitness nog niet. Wel werd ik regelmatig  in facebook filmpjes getagd waarin je een sporthal vol zag staan  met kleine trampolines en hysterisch springende vrouwen.

“Leuk he naat ! Echt iets voor jou”

En inderdaad, Nu ben ik iedere zaterdagochtend een hysterisch springende vrouw…


Ik merk in mijn omgeving dat Jumping fitness nog redelijk onbekend is.

Toch wordt het inmiddels op meer dan 50 locaties in Nederland gegeven.

“dat is toch dat springen ? wat doe je dan precies ?’


Dat ga ik je uitleggen want jumping fitness is een trend.

In het begin is het lastig om je lichaam en de oefeningen onder controle te houden. Het is namelijk even een zoektocht naar het vinden van een goede  balans tussen het terugveren van de trampoline, het tempo en het juist uitvoeren van de oefeningen. Trek daar gerust een aantal lessen voor uit. In de sportschool waar ik lid ben duurt een les 45 minuten. En dat is echt lang genoeg aangezien je geen moment stil staat want ook tijdens het wisselen van de liedjes blijf je in beweging.

you're welcome 😉

Wat doet Jumping fitness ?

 

Jumping fitness is een full body workout. Zoals ik al zei kun je daarbij zelf de intensiteit bepalen. Naast lichamelijke training is jumping fitness ook goed voor de mind. Ik voel me namelijk als een kind zo blij als ik op zaterdagochtend  om 09:00 uur op de trampoline sta. 

 

→ Je traint je buik 

Doordat je een uur lang aan het springen bent en je benen naar je borst trekt, staat je core onder druk. Zonder dat je het merkt ben je een uur lang je buikspieren aan het trainen.

Later zul je dit voelen, trust me.

 

→ Goed voor de booty

Bij iedere sprong en landing op de trampoline worden je knieën steeds licht gebogen.

Daardoor maakt je steeds automatisch een squad. En quads zijn goed voor mooie strakke billen.

 

→ HIIT workout

Je kunt jumping fitness zien als een HIIT workout want door het springen verhoog je je hartslag en vetverbranding. Daarnaast werk je aan je conditie en uithoudingsvermogen.

 

→ Good for the Back

Doordat de trampoline de klap van de sprong opvangt  heeft deze workout een positief effect op je rug. De navel blijft continu ingetrokken tijdens het springen waardoor je een gekantelde bekken en een rechte rug hebt.

 

→ Regenbogen en unicorns

Een uur lang springen op vrolijke muziek maakt je hoofd helemaal leeg. Door het springen maak je endorfine aan waardoor je je zo blij als een kind voelt.

Natuurlijk heb ik ook een klein overzicht van de voordelen die jumping fitness opleveren :

 

→  Bevordert de stofwisseling, conditie van het hart, bloedsomloop en lymfestelsel

→ Zorgt voor betere slaapcyclus

→ Vermindert cellulitis problemen

→ Verbrandt veel calorieën ( tot wel 1000 per les )

→  Het is niet moeilijk 

→ Goede training van benen,billen & core.

→  Weinig belastend voor je knieën, heupen en rug 

Vlak na de verplichte sluiting van mijn sportschool kon ik een trampoline reserveren. Deze werd vervolgens thuis bezorgt. En er zijn twee lessen opgenomen welke via youtube kan worden bekeken.

Wat een service hé !

Nu kan ik thuis jumpen zoveel ik wil én is mijn man ook fanatiek aan het jumpen gegaan.

Met regelmaat wordt er hier in huis gezegd

"oh, ik wilde ook net gaan "

Ben je nieuwsgierig geworden of heb je zin in een lesje jumping fitness ?

Kijk dan de video hiernaast.

Heb je een trampoline in de tuin?

Dan kun je die ook prima gebruiken. 

 

Reactieformulier

 
 
 
 

©booksandblogs