Motivatie

Bron : Pinterest

In mijn vorige blog vertelde ik je dat mijn motivatie om te sporten een hele lange tijd weg bleef.

Ik had allerlei redenen : ik ga morgen wel, maandag begin ik, deze week komt niet uit, na de feestdagen begin ik weer het heeft nu toch geen zin…

Je herkent het vast wel.


Voordat je het weet zit je een aantal maanden, zo niet jaren op de bank.

Die bank is zo ontzettend comfortabel vooral als je in het gezelschap bent van  een zakje chips hier en een reepje chocola daar. Ben je eenmaal opgestaan dan kom je die drempel bij de voordeur weer tegen.

AARGH laat ook maar !


Motivatie, volgens het woordenboek is motivatie een wens om iets dat je wilt ook werkelijk te doen.

Klinkt simpel is het niet ?

Je wilt iets dus je doet iets ! 

Waarom is het dan toch zo moeilijk ?

Er zijn zoveel reden te bedenken om het niet te doen. Laat al die redenen los.

Je hoeft maar aan één reden vast te houden: Waarom ben je begonnen ?

Die vraag brengt je meteen tot de kern. Je had immers een reden en een doel voor jezelf gesteld anders was je niet begonnen.

De volgende vragen die je jezelf kunt stellen zijn :

Vind ik het nog wel leuk ?

Heb ik genoeg afwisseling

Heb ik  voldoende uitdaging ?


Schrijf je redenen op. 

Doelen behaal je namelijk sneller als je ze opschrijft.

Maak je doelen altijd SMART : Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. 

Leg daarbij de lat niet te hoog. Je kunt beter laag inzetten.

Maak je doelen niet te groot.

Verwacht niet dat je in 2 weken een marathon kunt lopen of de sterkste man / vrouw van Nederland bent.


Oke, je weet weer wat je doel is. Je staat op, gooit die zak chips aan de kant. Je bent kllaar om te gaan ! Voelt lekker he ? 

Kijk daar komt je motivatie alweer aan...  en gaat lekker aan je voeten liggen … 

Je motivatie is namelijk nog een beetje stoffig en staat nog niet echt te springen. 

Je hebt namelijk nog één drempel te overwinnen. Die verdomde voordeur uit.

Bron : Google

Tijd om stof te kloppen :



→ Motivatie quotes
Motiverende quotes geven je steeds een positieve impuls. Zet er één op de achtergrond van je computer of je smartphone.

Hang een quote aan de muur of zet een motiverende reminder in je telefoon. Iedere keer dat je blik erop valt wordt je onbewust gemotiveerd.



→ Zoek een sportmaatje.
Samen sporten is vaak veel leuker en het werkt motiverend om de vorderingen bij de ander te zien.

Door samen het leed ( auw spierpijn) en vooral de lol te delen kom je minder snel in de verleiding om af te zeggen.

Je hoeft echt niet beide hetzelfde te doen. Je kunt makkelijk samen naar de sportschool gaan en beide een andere les volgen.

Zo helpt je elkaar steeds opnieuw de drempel over en werk je aan je eigen doelen.



→ Regelmaat
Structuur en regelmaat daar vaart de mens wel bij. Plan het sporten in je agenda zodat het een onderdeel wordt van je tijdsbesteding. Wees kritisch met deze afspraak. Het is een afspraak met jezelf verzet die niet zomaar. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoont dat het gemiddeld drie maanden duurt voordat een nieuw patroon omgezet wordt in een gewoonte.



→ Beloon jezelf
Voor iedere keer dat een doel bereikt hebt geef je jezelf een (klein) cadeautje of verwen moment. Doe dit ook zeker tussendoor. Heb je jezelf helemaal uit de naad gewerkt neem dan een ontspannende douche of bad, trek je slobbertrui aan, maak een heerlijke ( gezonde) snack voor jezelf en bingewatch je lievelingsserie.

→ Playlist
Of je nu aan duursport doet of groepslessen volgt niets werkt lekkerder dan een goede playlist.
Is het je sportdag en kun je de motivatie niet vinden ?

Luister dan naar de liedjes die je hoort tijdens het sporten.

→ Wees lief
Heb je een keer een baaldag ? Soms helpt het om juist te gaan sporten.

Je zult niet de eerste zijn die juist dan een persoonlijk record verbreekt.

Sla gerust een keer over als je echt niet wilt. Dat kan echt geen kwaad.
Het belangrijkste is dat je niet te streng voor jezelf bent.

Eet dat taartje of die reep chocola.
Pak daarna je sport weer op en focus je op je doelen.
Wees trots op hoe ver je bent gekomen !

Bron : Pinterest

Allemaal leuk deze motiverende tips  maar wat als je niet weet wat je wilt ? En de sportscholen zijn in tijden van Corona gesloten.

Dus dat helpt ook niet.

Dat klopt ! En juist daarom de ideale gelegenheid om mee te doen aan de gratis proeflessen die zij aanbieden.

Veel sportscholen bieden namelijk livestreams aan via facebook en plaatsen hun al dan niet aangepaste workouts op youtube.

Een laagdrempelige manier om kennis te maken met de sportschool en de manier waarop zij hun lessen verzorgen. 

Je hoeft er alleen maar de bank voor af te komen. De drempel van de voordeur komt later wel.

Waarschijnlijk ben je dan al super gemotiveerd en heb je een sportschool gevonden dat bij je past.

Er zijn sportscholen waarbij je gebruik kunt maken van hun attributen. Maak daar zeker gebruik van.

Het scheelt je in aanschafkosten en er ligt een verborgen motivatie verscholen in deze service.

Want nadat je de moeite hebt genomen om die kettlebell of dumbbell op te halen laat je ze natuurlijk niet verstoffen.

Bron : Pinterest

Wil je liever buiten sporten volg de workouts dan in de tuin of  begin aan hardlopen met een schema.

Op internet zijn er verschillende te vinden. Je kunt in de play store ook de app Hardlopen met  Evy downloaden.

Evy Gruyaert helpt je dan je conditie op te bouwen naar 5 of 10 kilometer hardlopen. Dit doe je door het volgen van een schema.

Je kunt je statistieken bijhouden en medailles verdienen.

Vooral in het begin zijn er veel medailles te verdienen wat stimulerend werkt.

Zolang we nog naar buiten mogen en je het binnen echt niet meer uithoud kun je nog beginnen  met hardlopen.

Zorg er wel voor dat je altijd de maatregelen vanuit het kabinet en de RIVM in acht neemt. Blijf op 1,5 meter van anderen vandaan en ga vroeg op de dag zodat je zo min mogelijk mensen tegen komt. Kleed je goed aan zodat je geen kou vat.

Hardlopers zijn best sociaal een knikje of een duimpje omhoog voor de tegemoetkomende loper vinden ze erg leuk. 



In de volgende blog  vertel ik meer over home workouts. 

Reactieformulier

 
 
 
 

©booksandblogs