Volhard

Op instagram zag ik een oproepje voorbij komen dat te maken had met fit zijn, gezondheid, doelen stellen én volhouden. Als sport enthousiasteling maakte deze  oproep mij nieuwsgierig dus stuurde ik een reactie.

Het bleek om een blogtour te gaan voor het nieuwste boek van Arie Boomsma

Volhard - geduldig bouwen aan gezonde doelen.

Nahhh viel ik even met mijn neus in de boter ! 

Dankzij uitgeverij Prometheus mocht ik een gesigneerd exemplaar ontvangen. Vol enthousiasme begon ik meteen met lezen. Ik had namelijk het inkijkexemplaar al bekeken en raakte van de eerste vijfentwintig bladzijden al enorm gemotiveerd.



Opbouw

Als een infinity pool leidde Arie Boomsma mij door dit boek heen.

Met regelmaat las ik een stukje dat ik wilde markeren om later nog eens opnieuw te lezen. 

Of ik had het nodig in een gesprek "ja dat klopt" zei ik dan "want Arie zei..." en hop daar kwam het boek weer.

Door de overzichtelijke hoofdstukken, de duidelijke alinea's en opsommingen kun je makkelijk terug zoeken.

Het boek leent zich er ook prima voor om het vol te plakken met notitieblaadjes en sticky notes.

Schrijven doen we namelijk niet in een boek hé, alleen als je het wilt signeren.

De alinea’s worden afgewisseld met inspirerende quotes. Aan het einde van ieder hoofdstuk staat een  handig lijstje met lees-, kijk- en luistertips voor boeken, podcasts, ted talks of documentaires.


Aan de slag !

Zoals de meeste van jullie inmiddels wel weten ga ik een boek zoals volhard niet alleen lezen maar ook ervaren. Aangezien we toch in lockdown zitten, struggelen we met thuiswerken, op locatie werken en geven tussendoor ook nog wat  onderwijs aan de kinderen. Van ons normale ritme is niets meer over.

Een prima moment om te starten.


Op bladzijde 81 heeft Arie een mooi stappenplan geschreven voor een ideale ochtendroutine.

Ik besloot dit toe te passen in mijn dagelijkse gang van zaken. Dit ga ik doen !


  • In de avond leg ik mijn kleding  klaar en bereid ik voor wat ik de volgende dag  wil eten.
  • Ik sta om 5:30 uur op en neem een koude douche.
  • Ik neem een flinke beker thee mee tijdens mijn ochtendwandeling.
  • Ik sluit mijn wandeling af met een meditatie of podcast.
  • Ik neem de tijd om te ontbijten.
  • Ik schrijf drie dingen op die ik vandaag wil doen.
  • Ik ga naar mijn werk / breng de kinderen naar school.

Ochtendwandeling 05:30 uur

Meal prepping

Dat ging natuurlijk mis.

Ik kwam er namelijk snel achter dat onregelmatig werken mij heel snel opbreekt als ik iedere dag zo vroeg opsta.

Door mijn late diensten had ik geen goede nachtrust en amper zes uur later stond  mijn wekker alweer te blèren dat het tijd was om op te staan. 


Gevolg : Ik werd ontzettend moe en stopte met het opschrijven van de dagelijkse doelen. Geen meal preps , geen spullen klaar leggen en ik had al helemaal geen zin om twee uur eerder dan normaal op te staan.

Ik trok dit niet.

Maar als ik terugkijk zag ik wel  positieve veranderingen. 


  • Door mijn vroege wandeling startte ik niet alleen fit de dag maar ik had ook een moment voor mijzelf. Iets waar ik de afgelopen periode zo naar smachtte. 
  • Door mijn meal preps at ik gezonder en had ik geen behoefte aan een ongezonde snack ( lees mijzelf volproppen met troep) 
  • Doordat ik in de ochtend mijn kleding en maaltijden al had klaar liggen ervaarde ik minder stress.
  • Door een rustige opstart met de dagelijkse beweging die ik belangrijk vind, me-time, gezonde voeding en ook nog voldoende tijd voor het gezin had ik een voldaan gevoel. Ik had immers gedaan wat ik wilde doen zonder het gevoel tekort te schieten.

Ik besloot  om dit nieuwe dagritme om te zetten naar een doel. Over een maand stopt het onregelmatige werken en krijg ik mijn oude vertrouwde ritme weer terug. Tijd dus om daarop voor te bereiden.

Ik begin twee dagen in de week met mijn ritme stappenplan. Dit bouw ik tot 1 februari uit naar vijf dagen.

Als ik terugkom van mijn wandeling starten mijn man en kinderen net op en kunnen we samen ontbijten. Op die manier kan ik zoals Arie dit in zijn boek noemt discipline organiseren.

Ik maak mijn obstakels minder hoog. Ik bereid voor en bouw een vangnet in.

Dit werkt veel beter en mijn doel loopt nog steeds  volgens plan.

Bewegen

Een tweede lockdown...

Ik ben heel actief. Sporten op de valkuil dagen : maandag - woensdag - zaterdag.

Veel dienstreizen op de fiets, veel trappen lopen. Dit wilde ik niet loslaten.

Ik voelde de stress van de vorige lockdown alweer opborrelen waarin ik heel koortsachtig allerlei thuis trainingen ging doen. Sportschool dicht maar wilde wel fit blijven. Dus haalde ik de sportschool in huis.

Want hallo zeg, trainen is mijn ontspanning. Mijn moment.  


Fraai is dat hé ? Stress krijgen om een ontspanningsmoment.

Gelukkig gaf Arie mij een heads up.

Ik wist het natuurlijk wel maar goed, soms heb je het gewoon even nodig.

Visionbook van mijn bouw naar gezonde doelen.

“Het is makkelijker om iets elke dag te doen, dan een paar dagen in de week. Denk in ‘bewegen’ en niet in trainen als je toch dagelijks actief wilt zijn. Elke dag een check achter beweging zetten geeft enorme voldoening, je bouwt er een gewoonte mee op. En bovendien ben je op deze manier af van dat gevoel van ontevredenheid dat je soms ontwikkelt als je naar de gym had willen gaan, maar het om welke reden dan ook niet lukte. Op die dagen kun je op andere manieren aan je beweging komen”



  • Wandel langer met de hond
  • Zet je fiets in een zwaardere versnelling
  • Parkeer je auto in een andere straat
  • Neem vaker de trap
  • Stoei met je kinderen  en/ of partner.

Mind your Mind 

Met al die doelstellingen en dat bewegen zijn we er natuurlijk nog niet. In het hoofd moet ook iets gebeuren wil je dat deze veranderingen blijvend zijn. Want zoals bij veel dingen gaat het ook nu weer om mindset.

Een basketbal coach gaf Arie een mooie strategie mee. “Blijf rechtop staan “

Voorover buigen straalt vermoeidheid uit. Ook al ben je kapot , blijft rechtop staan.

Geef je tegenstander een psychische dreun. Dit doet ook iets met je eigen hoofd. 



“Door hem steeds weer uit te voeren leerde ik begrijpen dat de geest het lichaam aanstuurt.

Dat je er tot zekere hoogte voor kunt kiezen niet toe te geven aan signalen van vermoeidheid, of kunt beslissen andere signalen te geven terwijl de die vermoeidheid wel degelijk voelt […] je kunt zelfs nog verder gaan. Zet een glimlach op zodra je echt diep gaat in een work-out.

Geen grimas, geen verwrongen gezicht maar glimlach alsof je lacht in het gezicht van de man met de hamer die in elke stevige workout een keertje langs gaat komen. Die grimas duwt je in de richting van opgeven. Het is de fysieke weergave van op het randje balanceren.

Terwijl de glimlach je mentaal de andere kant op stuurt.

Weg van de rand, weg van het pijn lijden of opgeven.

Wie glimlacht staat niet op het punt te breken, is het signaal van je brein naar je lichaam.”


Voor de rest geeft Arie nog tal van andere kleine voorbeelden hoe je anders met de dagelijkse dingen om kunt gaan.

Hoe je van koffie en thee drinken meer kunt gaan genieten of meer plezier kunt krijgen bij veel gedachteloze handelingen in je dagelijkse routines. 


Ik zou er nog pagina’s mee kunnen vullen maar waarschijnlijk is het gewoon beter dat je Volhard gaat lezen en er zelf mee aan de slag gaat. Want dat is wat je wilt zodra je dit boek opgepakt hebt. 

©booksandblogs