Yoga

Ik ben altijd  bezig. Naast alle dagelijkse bezigheden sport ik regelmatig. 

Ik vind het leuk om te variëren met verschillende soorten sporten zoals : boksen, HIIT training, Kettlebell, jumping fitness, hardlopen en drie vormen yoga : Yin, Vinyasa en Aerial.

Ik heb nog niet alle Yoga uitgeprobeerd puur om de reden dat “mijn” sportschool niet alle lessen geeft.

Voor Corona langs kwam ging ik regelmatig op de woensdagavond naar Yin Yoga en als het kon deed ik daarna nog een uurtje Aerial Yoga.

Bij Yin Yoga vond ik het heerlijk om halverwege de week even een moment van rust te nemen en naar binnen te keren.

Het enige wat ik dat uurtje deed was luisteren naar de stem van de docent en doen wat ze zegt. 

Aerial Yoga is altijd erg populair dus als ik een plekje kon bemachtigen dan deed ik na de yin nog een aerial les. Dat was voor mij gewoon spelen en ik was vooral verbaasd over wat ik allemaal met het doek kon doen. 

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik het de eerste keer echt heel spannend vond om mezelf naar beneden te gooien en ondersteboven te hangen. Maar toen ik het eenmaal door had vond ik het erg leuk om te doen.

Vervolgens ging ik iedere zaterdag naar Vinyasa. De eerste keer dat ik met deze vorm kennis maakte dacht ik lekker ontspannen op mijn matje te gaan liggen. Ik had dus ook een sweater aangedaan want ik was Yin Yoga gewend en daar had ik het vaak koud. Mensen wat moest ik ineens hard werken !

Ik had dagenlang spierpijn. Ook deze vorm vind ik erg leuk omdat je de oefeningen op een vloeiende manier laat opvolgen. Het is best lastig om tijdens de asana’s je ademhaling onder controle te houden

en daarbij je spierkracht te gebruiken. Dat vind ik een leuke uitdaging en het motiveert mij enorm om daarin steeds een stukje vooruitgang te zien. 

Als je denkt : waar heeft ze het allemaal over ?

Geen zorgen ik ga het je allemaal uitleggen in deze blog.



Juist in deze nare tijd waarin onzekerheid en angst overheersen is Yoga een goede manier om rust en ontspanning toe te laten. Als je onbekend bent met Yoga zul je - net als ik deed - denken dat het vooral gaat om ingewikkelde en ongemakkelijke oefeningen, zweverige muziek en luchtig gedoe.

Maar nee, Yoga is veel meer dan dat.

Bij Yoga gaat het om verbinden.

Het leert ons om lichaam en geest, en om geest en bewustzijn met elkaar in balans te brengen.

Daarbij is het doel je gedachtestroom te beheersen en te verstillen. 

Wat is Yoga ?

Yoga komt uit het sanskriet (oud indiaas)  en betekent verbinden. Bij de filosofie van Yoga  gaat het om spirituele ontwikkeling. Het brengt je dichter bij jezelf en je kunt het gebruiken om innerlijke vrede te vinden. Yoga kun je ook gebruiken om een diepere staat van meditatie te bereiken. Maar dit hoeft niet ! 

Net als mindfulness gaat het bij Yoga om het hier en nu. Tijdens de yogales zal je merken dat je zo gefocust bent op de houding en ademhaling, dat er geen ruimte is voor gedachtes over werk, rekeningen of andere zaken. Je bent volledig in het hier en nu, en dat brengt rust in het hoofd.

Yoga is geen sport maar de houdingen zorgen er wel voor dat je fysiek meer kracht en uithoudingsvermogen opbouwt. De yoga oefeningen zijn zo ontworpen dat het je lichaam sterker en flexibeler maakt. Luister goed wat je lichaam aangeeft en ga geen grenzen over. Er is altijd een aanpassing of variatie op een oefening die je kunt doen.Geef je lichaam tijd om te ontwikkelen.



Waar werk je eigenlijk aan  tijdens een les en wat zijn de voordelen van Yoga ?

Hieronder geef ik een aantal voorbeelden.


→ Verlichting van pijn en blessures

Bij yoga gebruik je gecontroleerde bewegingen en ademhalingen om het lichaam te openen. Focus en een juiste houding van het lichaam staan voorop in een yogales. Doordat je de oefeningen met aandacht uitvoert verkleint het risico op blessures. Wanneer je regelmatig een les bijwoont, verminderen pijn en blessures al in de eerste maand door middel van yoga.



→ Bevorderd flexibiliteit , balans en spierkracht

Een van de meest bekende voordelen van Yoga is dat het je flexibiliteit vergroot. Door het regelmatig stretchen van de spieren worden je spieren flexibeler.

Afhankelijk van welke soort Yoga je volgt, helpt Yoga om je spieren te versterken. Sommige houdingen hou je minuten lang vast en daarmee versterk je de spieren.



→ Verbetert de lichaamshouding

Yoga oefeningen zijn een fantastische basis om op alle mogelijke manieren aan je houding te werken. Afhankelijk van wat je wilt verbeteren aan je houding kun je de juiste poses gebruiken om dit te trainen.

→ Helpt om beter te slapen

Yoga helpt  om je zintuigen en  gedachten tot rust te brengen. Hierdoor kun je jezelf beter kalmeren en dingen loslaten. Dit helpt je om beter en dieper te slapen.

→ Geeft een energie boost

Stress, zorgen en piekeren vragen ontzettend veel van je energie. Hierdoor voel je je snel futloos.Wanneer je door middel van Yoga, meditatie en Mindfulness jezelf minder gestresst maakt, zorgt dit ervoor dat er meer energie overblijft voor belangrijke dingen.

→ Verbeterd je zuurstofopname

Een van de belangrijkste elementen van Yoga is de ademhaling.

Door op een andere manier te ademen en de volledige capaciteit van je longen te benutten, neem je meer zuurstof op in je lichaam. 

→ Vermindert angsten en depressies

Heftige gebeurtenissen stoppen we het liefst zo ver mogelijk weg en zal onbewust aan ons blijven vreten. Dit kan leiden tot bepaalde klachten zoals spanningen, angsten of zelfs depressies.

Door Yoga zijn lichaam en geest direct met elkaar verbonden.

Verschillende meditaties, ontspanningsoefeningen en fysieke houdingen kunnen je helpen bij het verwerken.


→ Verhoogt je zelfwaardering

Wanneer je regelmatig yoga beoefend wordt je lichaam beweeglijker en vitaler. Je wordt je steeds meer bewust van je lichaam. Dit draagt bij aan een positief zelfbeeld.

→ Het versterkt je immuunsysteem 

En dat is niet na jaren Yoga: het gebeurt al ter plekke op je matje. Omdat je beter leert ademen, verbetert ook je algehele gezondheid. Door een goede ademhaling krijgen  je organen meer zuurstof en daardoor kunnen deze beter functioneren.

→ Verminderd kans op hart- en vaatziekten 

 Een hoge bloeddruk is een grote boosdoener van hartproblemen Het verlagen van je bloeddruk kan het risico op deze problemen helpen verminderen.

Nu je weet welke voordelen yoga kan opleveren is het handig om te weten dat er voor iedereen een geschikte variant is. Er zijn namelijk verschillende soorten. 

Wat bij je past is een kwestie van uitproberen. Hieronder een korte uitleg van de meest voorkomende vormen.

Hatha yoga 

Bij Hatha Yoga ligt de focus op de ademhaling, het concentreren op het eigen lichaam.

Ashtanga Yoga

Bij Ashtanga Yoga gaat het om zuivering van het lichaam welke bestaat uit acht verschillende disciplines ook wel  ‘spirituele’ zuiveringen genoemd.

Aerial Yoga 

Een doek, je lichaam en de zwaartekracht, meer heb je niet nodig voor Aerial Yoga.

Het spelen met de zwaartekracht zet je leven letterlijk op zijn kop. En met resultaat, want je gelukshormonen gaan stromen! Mits je klaar bent om volledig op het doek te vertrouwen en los te laten.

Vinyasa Yoga

Vinyasa Yoga is een onderdeel van Ashtanga Yoga en wordt ook wel Flow Yoga genoemd. Bij Ashtanga Yoga zijn de oefeningen opeenvolgend waardoor het een dynamische vorm krijgt. Bij Vinyasa Yoga ligt de focus meer op de ademhaling. Wat het voor veel mensen  aantrekkelijk maakt, is dat er bij Vinyasa Yoga veel afwisseling in oefeningen zijn. Dit kan weer helpen om je geest tot rust te brengen omdat je telkens gefocust bent op de verschillende oefeningen die je uitvoert.

Yin Yoga

Yin Yoga is gericht op het ontspannen van de spieren. Hierdoor wordt er dieper gewerkt op onder andere de meridianen, het bindweefsel en de spieren. Yin Yoga maakt voornamelijk gebruik van statische oefeningen. Bij Yin Yoga worden de oefeningen lang aangehouden voor soms wel 5 tot 15 minuten.

Ook wordt er aandachtig stilgestaan bij het onderdeel meditatie tijdens deze yogastijl, het lichaam komt zowel mentaal als fysiek in balans.

Yoga Nidra

Yoga Nidra betekent ‘Yoga slaap’ of ook wel ‘slaap van de yogi’.

Het doel van Yoga Nidra is om fysiek en mentaal in een zo diep mogelijke ontspannen staat van zijn terecht te komen. Dat houdt in dat je bewustzijn zich tussen slapen en waken bevindt. Dit niveau van ontspanning is zeer effectief voor het herstel van je lichaam en geest.

Power Yoga

Bij Power Yoga worden veel verschillende soorten oefeningen uit Ashtanga en Vinyasa Yoga met elkaar gecombineerd. Door de variatie in oefeningen worden de spieren constant op een andere manier gebruikt waardoor deze steeds sterker worden. De spieren krijgen weinig kans om aan de oefeningen te wennen en kunnen daardoor goed ontwikkelen.

Bikram Yoga

Bij Bikram Yoga wordt er gewerkt met een vaste serie van 26 poses en ademhalingsoefeningen die afkomstig zijn uit Hatha Yoga. Dit wordt uitgeoefend in een verwarmde ruimte met een temperatuur van ongeveer 38 tot 40 graden Celsius. Naast de warmte in de ruimte is ook de luchtvochtigheid vrij hoog.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je kennismaken met yoga ?

Kijk dan eens of je sportschool Yoga aanbiedt, zoek een yogaschool in de buurt of kijk op youtube daar kun je leuke lessen vinden voor zowel beginners als gevorderden. 


Voor een leuke kennismaking met yoga zonder zweverig gedoe kijk je op :

https://www.youtube.com/channel/UC76ba3RZgJVUwT3PSb7r_NA


Een fijne yogaschool :

https://www.yogacabana.nl/?gclid=Cj0KCQjw-Mr0BRDyARIsAKEFbefP8gubODUsr2DxvNEqOa5YBYztaqsU0FPdDqcRpL7-rfr_nKHeJoMaAq0yEALw_wcB


En leuke energieke Yoga voor kinderen :

https://www.youtube.com/user/CosmicKidsYoga


Een fijne sportieve en liefdevolle week lieve volgers !

Stay safe en keep healthy 

Reactieformulier

 
 
 
 

©booksandblogs