ISBN : 978 90 4512 352 3

E-book : 978 90 4512 376 9

Ofelia is een meisje van 13 jaar. Zij gelooft in sprookjes. Na de dood van haar vader is er geen andere wereld meer waarnaar zij kan ontsnappen. Er is maar één wereld en die is stikdonker.

Ofelia trekt met haar moeder in bij haar stiefvader Capitan Vidal. Hij is een hoge officier in het leger van Franco. Zijn hoofdkwartier bevindt zich in een duister bos.

In dat bos ontdekt Ofelia een labyrint. Op een dag wordt Ofelia door een insecten  fee gewekt en meegelokt naar het labyrint.

Daar ontmoet Ofelia de faun en hij vraagt haar om voor de eerstvolgende volle maan drie opdrachten uit te voeren.

Terwijl de wrede aard van haar stiefvader zich steeds meer openbaart en de strijd tussen het leger en het verzet oplaait, beginnen voor Ofelia de grenzen tussen fantasie en werkelijkheid te vervagen. Ze raakt verstrikt in een verborgen wereld vol duistere wezens en half vergeten verhalen, die aanvankelijk sprookjesachtig lijkt maar steeds gruwelijker wordt.

Personages en schrijfstijl :

In het boek volg je twee verhaallijnen. De verhalen zijn opgedeeld in hoofdstukken waarbij je steeds schakelt tussen de onderwereld, werkelijke wereld, heden en verleden. Dit is zodanig vormgegeven dat het prettig leest en je iedere keer de reden achter een vergeten verhaal ontdekt.

Ofelia is een meisje dat je in je hart sluit. Je wilt haar omarmen en mee nemen naar een betere wereld. Wanneer je denkt dat Capital Vidal zijn toppunt aan gruwelijkheden heeft bereikt blijkt echter dat dit toppunt nog niet bereikt is. Een man waar de rillingen werkelijk over je ruggengraat gaan van ontzetting. Moeder Carmen Cardosa gelooft ook in sprookjes. Het gevaarlijkste verhaal dat er bestaat : Dat van de prins op het witte paard. Omdat Carmen zo verlangt naar bescherming, verward ze Vidals bloeddorst misschien met macht en zijn wreedheid met kracht.

Conclusie :

Pans Labyrint is een duister, wreed maar mooi sprookje. De cover is uitnodigend en in het boek vind je prachtige illustraties. Het sleept je mee de onderwereld in en laat je meevechten met de soldaten van Capitan Vidal.  Pans Labyrint is geschreven naar aanleiding van de film. Ik wist niet van het bestaan van deze film, door dit boek ben ik enorm nieuwsgierig geworden en zal de film zeker gaan bekijken.

©booksandblogs